QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

02 december 2009

Vuxnas dumheter

Jag blir så ledsen när jag hör eller läser om människor som använder ordet "cepe-" i negativ bemärkelse. Cerebral pares är ett samlingsnamn för en hjärnskada som uppstår under fostertiden eller om barnet är för tidigt fött. Det innebär främst problem med muskelkontrollen, men KAN även innebära andra problem i tillägg. Detta är dock inte alltid givet.
Jag tycker, att om man använder "cepe-" i syfte att verka nedlåtande om någon annans beteende, så är man verkligen på villovägar. Jag tycker också att man då rätt och slätt MOBBAR en grupp människor som har ett handikapp.

Jag menar att det säger det mer om personen som
ANVÄNDER uttrycket, än den som blir omtalad! 
Jag förlorar en del av respekten för sådan personer.
Det vittnar om okunskap och är mycket fult gjort.   

15 kommentarer:

  1. När mina barn började använda det uttrycket förklarade jag för dem att CP är släkt med MS som min mamma har.
    "-Men mormor är ju inte knäpp"
    Nej, just det.

    De säger aldrig så längre.

    SvaraRadera
  2. Ja det är lite för många som använder det i fel begrepp, att få en cp skada är ju inte kul, varken för barnet eller föräldrarna för det blir ju mer jobb, Självklart älskar dom ju barnet lika mycket för det men då ja har en lillebror med en "cp arm" eller plexiskada i vänster arm som barnmorskan drog sönder vid födsel, så tror ja att personen som använder ordet inte riktigt VET vad det är.

    Sen att ja säger/skriver att min hund får cp ryck mellan varven hör ju inte hit, det är ju inte negativt på något sett alls utan det är för MIG ett kuligt utryck på hans extremafarligaupptågmedattspringasåforthankan på en så liten yta som möjligt (hänvisar till filmen på min blogg) å att ja får både den ena å den andra sjukdommen på honom på vissa kroppsdelar som tex krupp i lilltån eller AIDS i öronen osv men det använder JA för ja tycker det e kul å att få krupp i lilltån e lite svårt då det är en sjukdomm som finns i lungorna/luftvägarna om ja inte minns helt fel.

    Sen att ja som e dyslektiker har väldigt svårt att ihop vissa meningar å svårt att utrycka mig på rätt sätt använder just cp i ord för att få fram en bild ur texten hoppas ja att ni inte ser ner på mig för. Ja skriver väldigt sällan just cp men kan i tal använda ordet betydligt mycket mer.

    SvaraRadera
  3. Håller med du!! Och Grattis till ännu en award! Kraaam!

    SvaraRadera
  4. Jag håller med. Det är så onödigt och så himla dumt... Mina barn sa så för ett par år sedan, men efter att jag förklarade för dem har de aldrig sagt så igen (inte vad jag hört iaf) och det hoppas jag att de inte gör heller.

    SvaraRadera
  5. ja men visst är det så! jag pratade med en vän häromdan o min son höll på att stimma, då sa jag bara rätt ut att du får ursäkta, men han har adhd...
    då började hon skratta som att det var ett skämt!
    folks oförstånd....man blir mörkrädd. själv vet jag inte ens om jag använt det ordet men cp-ryck om hundarna säger jag nog tyvärr.
    kramen kramen

    SvaraRadera
  6. Jag använder det aldrig, men jag hör det bland ungdomarna. Våra är välinformerade om vad cp är och innebär, men på något vis påverkar det inte alltid språkbruket. Tids nog lägger de ner det, förhoppningsvis förr än senare.

    Jag hade en kompis som var totalförlamad. Han tog sig fram med en sug-och-blås-permobil i viss utsträckning. Vid ett tillfälle satt han ute i solen när ett gäng småkillar kom förbi och så hörde han grabb hojta:

    -Spana in mongolen i cp-trucken!!!

    Han tyckte det var något av det roligaste och kreativa han hört på länge. Ibland kan man se saker på litet annorlunda vis.

    SvaraRadera
  7. Lyteskomik...att skratta åt istället för med...att göra narr av folk. Jag blir både förbannad och bedrövad. Dumhet och okunskap går visserligen hand i hand. Men lär er då!!
    Så gör man bara inte!!!

    SvaraRadera
  8. Nej att skratta åt istället för med, det är en företeelse jag bara inte klarar av...been there liksom.
    Men ordet cepe, det trodde jag i min enfald att man slutade använda som mobbord för jättelänge sen. Så fel jag hade, tyvärr...

    SvaraRadera
  9. Och nu håller jag med dig! Vi är på bettet idag... ;)

    SvaraRadera
  10. Jag gillar inte heller när man använder den benämningen. När barnen var mindre (dock i skolåldern) så brukade jag ta fram läkarlexikonet, och läsa för dem om Cerebral pares. De slutade efter några gånger... I alla fall så jag hörde ;-)

    SvaraRadera
  11. Håller med till fullo. Jag hoppas att det uttrycket har slutat florera på skolgårdarna numera (som det kunde göra när jag var liten).

    SvaraRadera
  12. Visst är det illa! Lika illa som sär som tyvärr verkar ha ersatt cepe. Sär är ganska vanligt att barn och ungdomar använder så i skolan för man en förbaskat tuff kamp mot fult och olämpligt språk. Viktigt att ala vuxna är förebilder och reagerar!

    SvaraRadera
  13. Du har alldeles rätt. Man ska inte använda sådana uttryck. Tyvärr hör man det ganska ofta.

    SvaraRadera
  14. Trist er det. Han svenske komikern med cerebral parese...Husker ikke navnet hans. Han har gjort mye for å gi kunnskap til omverden han.

    SvaraRadera
  15. Och här är en som tar åt sig. Lite. Även om jag skriver cepe och inte gör några som helst likheter med cp.

    Jag har en mycket nära vän som är cp-skadad, som läser min blogg, och hon sa en gång till mig: "Du vet, det är ju som det här med kritik av ens egna: det är okey om man själv kritiserar, men inte okey om nån annan gör det. Själv kan jag säga det är ett himla "negergöra", utan att det har nån koppling till färgade människor. Jag tar inte illa upp om du skriver cepe, däremot om du skulle skriva han/hon är helt cpskadad, för att beskriva någon som är dum, för mig är det skillnad. Och face it; hur många av oss har inte någon gång sagt att nåt är helt efterblivet?! Det är exakt samma sak men det tänker inte folk på."

    Så efter det så har jag fortsatt att ibland uttrycka med så. Dock endast i skrivande form. Av nån märklig anledning.

    SvaraRadera

Ja, och...?