QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

15 december 2009

Blod

Maken är så funtad i nosen, att när vintern kommer blöder han näsblod för ingenting. En gång satt vi på kafé och fikade tillsammans med Sonens dåvarande flickvän, som var ganska "ny" i bekantskapen. Vi köpte skolebrød (vetebulle med vaniljkräm i mitten, samt florsockerglasyr med kokos på) och medan vi sitter där så tänker jag: "men inte var det väl sylt på bullen?" Nej, det var det inte, det var Maken som friskt blödde ner på bullen. Eftersom han är garvad i gamet, stoppade han oberörd in en tuss av servetten i näsan (hur många gånger ser jag inte honom med detta vinterstid?) och fortsatte käka. Till Sonens flickväns stora förvåning. Men hon hade stark mage den bönan, så hon fortsatte käka hon också.

En annan vinter för längesen, medan Sonen fortfarande bara var en liten (vitsig) plutt, kom han upp med den här versionen av en vanlig liten barnvisa:

"Det blør, det blør,
tiddelibom,
det blør, det blør,
tiddelibom,
nå blør det mye mer enn førr,
tiddelibom,
og huttemegtu!"

16 kommentarer:

  1. Och jag blöder näsblod för ingenting om jag är riktigt uttröttad och totalslut.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag har bara blött näsblod när jag varit gravid..... Och det, är jag definitivt inte nu, inte din make heller väl?

    SvaraRadera
  3. Vad fint att ni hjälper till att lätta på situationen :)

    SvaraRadera
  4. Kreativ son ni har, det var en toppenvers. Gör han fortfarande egna visor?

    SvaraRadera
  5. HAHAHA gillar versen hahaha
    och älskar skolebröd!!! mums

    SvaraRadera
  6. Vad betyder huttemegtu?

    Jag tycker hon var strong, jag skulle nog tycka det var lite småäckligt med blodiga bullar
    ;)

    Ha en fortsatt härlig tisdag!

    SvaraRadera
  7. Jag får också lätt näsblod och det är ingen hit!

    SvaraRadera
  8. Huttemegtu: jaa...inte lätt att översätta, det är bara ett uttryck i stil med "kära nån".

    SvaraRadera
  9. Jag blödde näsblod ombord på ett flygplan en gång. Det var sannerligen inte roligt!

    SvaraRadera
  10. Oj, är din son också norrman? *korkad fråga*
    En hejare på att dikta också. =)

    SvaraRadera
  11. Hahaha, vilken story!! Stackars gubben...men kul var det ;) Kraaam!

    SvaraRadera
  12. Testa med näsolja på maken. Ja, INNE i makens näsa alltså. Näsblödningen KAN bero på att slemhinnorna blir torra när det är kallt. Är jag läkare? Nejdå, men min hypokondri har gjort mig till allvetare! :-)

    SvaraRadera
  13. Hur gick det med flickvännen? Är hon fortfarande kvar?

    *Nyfikna Magda

    SvaraRadera
  14. Fast flickvännen fick väl äta sin egen oblodiga bulle i a f, så det var väl inte så farligt?!

    SvaraRadera
  15. Vilken blödig stackare :)

    SvaraRadera
  16. BB: Det mesta är testat, han är bara sån i snoken.
    M.nu: Nope. Det är finito. Men det höll i nästan två år trots det där.

    SvaraRadera

Ja, och...?