QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

23 november 2009

Trist

I lördags var jag ute och fikade med en väninna. Fullt med folk var det på Gallerian. När jag kommer med mitt kaffe och ska sätta mej, får jag syn på en liten ledsen tjej på sisådär 6 år. Hon gråter. Många på kaféet tittar på henne, ingen gör något. Flera barnfamiljer med egna ungar runt borden, tittar också på henne.

Så jag går fram till henne och säger:
-Så ledsen du är, varför?
-Jeg har mistet Mammaen min!
-Da skal vi finne henne! säger jag.

En liten hand i min, och vi går till informationen och
ber dem ropa upp Mammans namn.

Men varför tittade så många utan att prata med henne?
Varför var det ingen som brydde sej?
Jag blir så ledsen i själen av att behöva undra över sånt...

21 kommentarer:

  1. Det gjorde du bra! Sånt har jag svårt att bara sitta och titta på, man måste ju fråga. Lilla tjejen alldeles ensam och rädd. Hittades mamman?

    SvaraRadera
  2. Jag tror det. Hon hade sagt till dottern att dom skulle ses vid bilen, 5-vånings parkeringshus! Jag vet inte om högtalarna hörs ditut, och dom ropade ett par gånger, men vi får ju tro så. Men visst...jag undras över det också...

    SvaraRadera
  3. Nu fick jag gåshud och blev nästan ledsen i ögat! Självklart ska man sträcka en hand och hjälpa till!

    SvaraRadera
  4. Kjent psykologisk fenomen. Kalles The Bystander Effect. Desto flere mennesker på samme sted, jo mindre sannsynlig er det at noen griper inn i en situasjon. Har vært vist i forsøk med iscenesatte kidnappinger av små barn, av folk som kollapser o.l.

    Der ser man, lesinga har gitt resultater! :D

    SvaraRadera
  5. Sonen har gjort sin läxa :) bra där.
    Ja det är märkligt. Tur du var där Oslo!

    SvaraRadera
  6. Tur att du var på rätt plats! Du är en sådan person som gör skillnad! Till det bättre alltså :-)

    Hur kan man bara säga till en sexåring att "vi ses i parkeringshuset vid bilen" när det är fem våningar? Det undrar jag...

    SvaraRadera
  7. Det där är så illa! Det är nog därför jag tycker att det är värre fär mina barn än det var för mig (trots allt :-/) Det finns liksom ingen som bryr sig längre. Bra gjort!

    SvaraRadera
  8. Bra jobbat, och bra att andra ser att man kan göra något, himlen trillar inte ner...

    Markattan

    SvaraRadera
  9. Du är en fin människa du :O)
    Tänkk om alla var så, då skulle det inte finnas ledsna sexåringar!

    SvaraRadera
  10. Ja det är ett märkligt fenomen det där. Massa människor som bara glor när ett barn uppenbarligen har kommit bort, när någon ramlar eller liknande.
    Jättekonstigt.
    Själv skulle jag ha blivit urförbannad om jag vetat att det satt en massa människor och glodde (eller tittade bort från) min ledsna sexåring och inte gjorde någonting.

    Bra gjort!

    SvaraRadera
  11. Usch stackars lilla flicka, bra jobbat! Det handlar väl lite om att man inte ska bry sig idag för alla har så "mycket" redan att bry sig om (dem själva)!

    SvaraRadera
  12. Jag får ont i hjärtat när jag tänker på en liten ensam flicka som kommit bort från mamma! Tänk vad rädd man själv hade varit! Du gjorde helt rätt! Hur kan man låta bli att ta sig an ett litet ensamt barn?!

    SvaraRadera
  13. Stackars lilla tös, hoppas hon får komma hem till mamma nu, men just det där. Det är en psyk grej. Ju fler som ser ju mindre är det som ingriper. Om du frågar en polis å du ska vitna så är det ingen som har sett nått. Det är jätte vanligt.

    Ja tror oxå (ja å mina tankar) att personerna är rädda för att göra bort sig eller se illa ut eller nått när det är många andra eller så tänker dom att det är så många så någon annan går å gör det åt mig.

    SvaraRadera
  14. Bra att du ingrep! Jag förstår heller inte varför vissa blir så passiva...

    SvaraRadera
  15. Har vatt med om ungefär samma sak på Maxi. Inte ens affärens personal tog någon särskilld notis om den stackars gossen.

    Jag gjorde vad jag önskat att någon skulle gjort om det var min son eller dotter som stod och grät. Hjälpte.
    Enkelt.
    Självklart.

    SvaraRadera
  16. Vissa har *den goda samariten* i saj, andra väntar po att någon annan tar över. Härlitt å veta att de finns goda samariter kvar! Bra gjort :-)

    SvaraRadera
  17. Tur att sådana som du finns i denna värld!

    SvaraRadera
  18. Handler også om at de fleste tenker at det ikke er så alvorlig ettersom det er så mange andre der som ikke gjør noe.

    Er du klar over at fenomenet finnes, er sjansen langt mindre for at du ikke griper inn neste gang det skjer, så nå vil sannsynligvis de aller fleste her gripe inn neste gang det trengs :)

    SvaraRadera
  19. Jag hoppas Sonen har rätt! Fast samtidigt tror jag att dom flesta som kommenterat här hade gjort detsamma!

    SvaraRadera
  20. Sånt där gör mig så jävla förbannad. Att folk inte bryr sig.

    Är det konstigt att vi har problem, eller?

    SvaraRadera

Ja, och...?