QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

07 november 2009

Middag

Får-i-kål, norsk husmannskost som verkligen heter duga!
På andra dagen dessutom; då den är som bäst!

Update: Man varvar lammkött (ben, bog, bringa mm men jag brukar ha lite "fint" kött också) med vitkål i stora klyftor, salt och hela svartpepparkorn. Slår på vatten ca halvvägs upp till översta lagret. Koka/puttra drygt 1 1/2 timme. Potatis till. Antingen gillar man det eller så gillar man det definitivt inte! Finns inget mittemellan.

13 kommentarer:

  1. Får är inte min grej alls tyvärr men smaklig måltid kan jag önska ändå!

    SvaraRadera
  2. Nu måste jag googla. Lät ju oerhört suspekt.

    SvaraRadera
  3. vad i sjutton norska gubbar är det då??? berätta!

    SvaraRadera
  4. Det var länge sedan jag åt det...Mums!!

    SvaraRadera
  5. ÄR DET TYP SOM KÅLDOLMAR?
    oups.. inte meningen att capslock:a!

    SvaraRadera
  6. ÅÅÅÅÅ FYYYYYY FAAAAAAN VA GOTT!!! Nu dräglar jag obehärskat :-)

    SvaraRadera
  7. vet inte om ja gillar just får men kål e gott å kött är mycket gott

    SvaraRadera
  8. Om det påminner om kåldolmar vill jag ha!
    Låter spännande i vilket fall.
    Är väl som med surströmming ungefär, finns inget mellanting! Själv älskar jag det!
    Skön söndag på dej!

    SvaraRadera
  9. Kåldolmar och kålpudding är ju gott men....

    Får, smakar inte det som typ...kofta?

    SvaraRadera
  10. FB: Har inte för vana att tugga kofta, så jag vet faktiskt inte! ;-)

    SvaraRadera
  11. Syltan - norsk i sverige9 november 2009 11:06

    Åh, min absoluta favoriträtt, MYCKET godare än kåldolmar och kålpudding! Måste be morsan göra en kastrull. Inte för att jag inte kan, men hon är ju pensionär och har tid att stycka! ;-O
    Och får smakar INTE kofta! Det var förr i tiden, när man slaktade stackaren med sämre metoder så att ullet blev kvar i tovor...
    Lamm är det enda jag äter när jag är i Grekland (vart 10:nde år ...) De kan också göra goda lammrätter, mums.
    För att inte snacka om det norska pinnekjöttet!
    *greglar nu i floder och gråter en skvätt av nostalgi*

    SvaraRadera
  12. Se i tidigare kommentar hur jag blev helt till mig ang ämnet "Får i kål"!! Felstavat och syftningsfel, herregud, man får ju skämmas!
    Rättning 1: de gör inte norskt pinnekjött i Grekland! Det kan man bara göra i Norge och det runt jul (helst, för min del).
    Rättning 2: jag greglar inte floder, utan dreglar. Vete fan vad greglar är för något...
    Tjipp!

    SvaraRadera

Ja, och...?