QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

02 november 2009

Hittad

Det här inlägget ska handla om potatisskalare. I somras, efter semestern blev jag av med min potatisskalare. Jag åker alltid på semester med min egen personliga potatisskalare; om det är den sortens semester som innebär eventuell (ganska trolig) matlagning. Detta gäller speciellt semestrar till Skåne. Och som jag ju tidigare har berättat, så är jag vänsterhänt. Detta innebär att jag kan inte skala med en skalare som är inskalad av en högerhänt. Det går bara inte. Så jag måste ha med min egen. Och den blev alltså borta.
Men nu när jag skulle iväg till Skåne och skulle packa ner laptopen, så vad skådar mitt närsynta öga om inte min borttappade potatisskalare! Där hade den legat sen i somras! Och jag som skaffat en ny skalare från hathuset IKEA! Så nu har jag en röd och en grön.

Förresten ligger även detta i släkten; för min DarlingMams (som är högerhänt) hade alltid med sej sin skalare hit när hon kom på besök. Av samma skäl som mina. Till Makens stora förvåning (då, nu förvånas han inte så mycket mer).

Det var det om potatisskalare.

22 kommentarer:

  1. Inte konstiga alls. Mamma har köpt potatisskalare som hon har lagt hos oss. Synd bara att jag i ett tillfälle av städiver glömde bort det, och städade bort den skalare (av tre-fyra) som inte passade Makens eller mina händer... Såklart det var mammas... :-(

    SvaraRadera
  2. Ha med sig potatisskalare på semestern, har jag aldirg hört talas om. Ni är härliga ni. Visste inte att det fanns för vänsterhänta, förresten, det ska jag nog ta och skaffa till min ene vänsterhänte son. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  3. Det där är viktiga grejer ska jag säga;) Jag har en tupperware skalare, bättre än någon annan, vass så in i bänken. Så numera kan jag inte använda någon annan så är det bara;)

    SvaraRadera
  4. Haha... du är för rolig med det där hör du! Potatisskalare som familjen släpar med sig. Låter underbart. Och vilken fin du handlat i Berlin. Kram

    SvaraRadera
  5. Att ha en vänsterinkörd potatisskalare förstår jag preciiiiiis! Tillhör också skaran vänsterhänta och en sån banal syssla som att skala potatis blir ju svår med en högerskalare.
    Väldigt fin jacka du har köpt!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. En personlig skalare är var mans rätt!
    Fast jag har ingen, jag är dock högerhänt så jag klarar mig med vilken som, fast jag föredrar min egen.
    Min egen har ett tjockt grepp som gör mindre ont för mina händer.

    Fast jag tar inte med min på semestrar.
    Då räknar jag med bättre markservice.
    ;)

    SvaraRadera
  7. En potatisskalare är egentligen väldigt personlig... ;)

    SvaraRadera
  8. Man trycker in Alt och 3. 3 på sidan:)
    Sandra♥

    SvaraRadera
  9. En bra potatisskalare är A och O även om man är högerhänt!

    SvaraRadera
  10. Tryck in Alt och 3, inte 3 d'r uppe utan 3 p[ sidan och inte Alt Gr. Annars vet jag tyv'rr inte.
    Ser att jag inte kan skriva de sissta bokst'verna i alfabetet hos dig. Konstigt!
    Hoppas du klurar ut det. Fr[ga Monica annars kanske, hihi.
    Kram.

    SvaraRadera
  11. Nu är du dubbelt rustad...♥

    SvaraRadera
  12. Jobbigt läge!! Men - se det positivt- nu kan du slarva bort den men ändå ha en kvar!! Om du inte slarvar bort den också, då ;) Kraaam!

    SvaraRadera
  13. Tur att du hittade den, men du får nog jobba på en plan B ifall det skulle hända igen.
    I nödfall får du äta sånt som inte behöver skalas - pasta, ris,pommesfrites eller pitepalt. Annars för du överlåta skalandet till någon annan, så kan du bara övervaka...
    Ha de!

    SvaraRadera
  14. Egen potatisskalare, är det inte därför man är gift för att ha det?

    SvaraRadera
  15. Är det nån som kan använda de där stora skalarna med plasthanddtag som ser ut som färgglada joysticks?
    Jag tycker det är helt omöjligt. Dumt, modernt påfund. De enda som funkar är de smala i metall, den klassiska modellen...

    SvaraRadera
  16. Men du är inte värst. En på jobbet släpade med sig smörgåsgrillen till Kanarieöarna!

    SvaraRadera
  17. Hahaha! Sin egen kudde släpar många med sig, men potatisskalaren! Det har jag aldrig hört nån göra. Själv har jag packat ner kaffebryggaren för att ha på hotellrummet. Maken vill inte resa med mig längre..

    SvaraRadera
  18. Då får man ju lov att gratulera! Borttappade potatisskalare finner man inte var dag!

    SvaraRadera
  19. Du inser att du är störd va?!

    SvaraRadera

Ja, och...?