QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

14 oktober 2009

Packning

Varför heter det egentligen "toalettartiklar"? Det är ju faktiskt inte toa-grejer man har? Toaborste, dassapapper, rengöringsanka och Jif och sånt? Och inte tycker jag "hygienartiklar" är bättre; då tänker jag på truseinlegg (som det så vackert heter här i nårje; på lik linje med hålfotsinlägg och denslags) och tampongeri och sånt.

Åkkesom, nu ska jag gå och packa smink och
duschkrämshampodeobodylotiontandborsteochtandkräm.

13 kommentarer:

  1. Men jag tror - och jag kan vara helt fel ute - det kommer sig av att man kan säga att man ska gå och "göra sin toalett" - och då syftar man på att man ska tvätta ansiktet och borsta tänderna.
    Eller något i den stilen.
    Tror jag.
    Orkar inte googla heller! =)

    SvaraRadera
  2. För att man använder dem oftast på toaletten skulle jag tro!

    SvaraRadera
  3. stort och smått är på helt rätt spår, "göra toalett" innebär att tvätta och fixa till sig. Men packa ner toaborsten för säkerhets skull, man vet aldrig... :-)

    SvaraRadera
  4. Jag har bara sminkgrejer, duschgrejer, luktagottgrejer och pinsettåandraskitgrejer å sånt...

    SvaraRadera
  5. ja men nu hänger jag inte med. vaddå, packar man annat än toa-borste, jif, vim och toapapper när man ska nånstans? har alrig jag gjort. klart fan sånt ska med ,en toa kan aldrig bli för ren. tänder däremot, äh...bättre dom trillar av så slipper man tandborstning varje kväll...

    SvaraRadera
  6. Hehe, du är rolig du, ha en trevlig tripp i alla fall, med eller utan Toaborste.....
    Om du skulle glömma den, så finns det billiga på IKEA!

    SvaraRadera
  7. Jag har samma "teori" som Znogge...
    Hur som helst, ha en trevlig resa!!

    SvaraRadera
  8. Kan slå vad om att det var en karl som myntade uttrycket!

    SvaraRadera
  9. Om man vill vara lite fransk och förnäm packar man sånt i en neccesaire.
    Nödvändigheterna alltså.
    vad heter det på tyska tro?
    Nödvändungheitungtasche?
    Låter inte alls lika trevligt.
    Ha så kul i Berlin!!

    SvaraRadera
  10. Jag har samma saker att packa inför Norgeturen i morgon! Allt annat är klart! :)

    SvaraRadera
  11. Heter det inte att man ska sköta sin toalett? Om man tillhör det lite finare folket alltså?
    Om jag fårstår rätt handlar det då inte om att köra WC-ankan under ringen och skrubba, utan om att pudra näsan.
    Fast jag kan ha fel. Har aldrig tillhört den finare delen av mänskligheten.

    SvaraRadera
  12. ha en trevlig berlin-resa!

    SvaraRadera

Ja, och...?