QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

02 oktober 2009

Export

My Darlingmams är en skojig dame. Nu har hon skickat gröna gråddor (gelégrodor) till Sonen i Trondheim. Sonen ääälskar detta svenska godis som alltså inte finns i Norge. Mamsen upplyste mej om att portot kostade mer än själva gråddisarna. Men gråddorna fastnade i tullen! Det tog en vecka innan Sonen fick dom. Då var dom stämplade med "IKKE TOLLPLIKTIG." Jag undrar hur dom klurade ut det; dom måste ju ha smakat? Eller?

Detta är inte första gången Mamsen ger sej i kast med att skicka livsmedel i posten. I början av mitt boende i Norge klagade jag till henne att norrmännen inte hade nån ost som var lika god som Svenska Herrgårdsosten. Mamsen tog mej på orden, och gick och köpte ett försvarligt stycke ost för dryga 50 spänn. Kom ihåg att det är snart 30 år sen, så det var myyyycket ost alltså! Den fastnade också i tullen. Men så småningom kom den fram till mej; ett meget berest och mycket svettigt stycke Herrgårdsost. Milde måne, så gott det var; svettigt eller ej!
Jag hyvlade i mej halva stycket på raken och NJÖT!

13 kommentarer:

  1. Jag undrar så vad jag skulle sakna mest utomlands.

    SvaraRadera
  2. En gång i tiden skickade jag också lösgodis till syrran i Norge. Och p-piller. GISSA om paketet fastnade i tullen!?! Jag vet inte hur hon bar sig åt för att få ut pillrena, det var ju de som var viktigast...

    SvaraRadera
  3. Om bara Norge kunde invadera Sverige så skulle det nog bli andra bullar (ostar?) Som det är nu när Sverige är EU och Norge ikke så är det ju mindre avancerat att skicka försändelser till Bukarest än till Bergen.

    SvaraRadera
  4. Sv. Man ligger på bäcken!!! ;)

    SvaraRadera
  5. ...förresten - Herrgårds!!?? Allvarligt?
    Prova Wästerbottensost (som råkar göras i Min by, av Min Man (det var det han kursade om i Skåne by the way) så får du smaka Riktig ost!!

    SvaraRadera
  6. Den svenska osten är verkligen speciell och just Herrgårdsost sitter fint på en macka! Fast jag föredrar den "osvettig"!

    SvaraRadera
  7. Tullen kanske tog grodorna för "gammal ost"!

    SvaraRadera
  8. Mmmm, herrgårdsost är den godaste osten. Skulle jag ha svårt att klara mig utan!

    SvaraRadera
  9. Haha... Min syrra fick en gång en våffla med sylt och grädde på posten, av sina kompisar som tyckte det var synd att hon inte kunde vara med när de hade våffelkalas.

    SvaraRadera
  10. Jag brukar säga att norrmännen är kulinariskt apatiska. Hallå, Norvegia???!!!
    Vi åker på Harrytur typ 3 gånger om året och handlar kött, ost och kaffe (skånerost naturligtvis) som inte är så lätt att få tag i i Norge.

    SvaraRadera
  11. Nipes syrras våffla tror jag är bäst ikväll!
    Faustina: Zoega finns på Smart Club, Meny o vissa Rema. Har du/ni testat Mollbergs blandning? Den landade vi på efter Skånerosten.

    SvaraRadera
  12. Kikar in och önskar dig en skön lördag!

    SvaraRadera
  13. Aha...Det er Sonen som er i Tr. heim. Meld på når du er i traktene neste gang! Kanskje vi kan møtes;-)Jeg bor 30 minutter bilkjøring (og en flokk med bommer, så klart), eller en time med buss fra Tr.heim...

    SvaraRadera

Ja, och...?