QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

15 september 2009

Brev

Idag är det brevskrivardag. Varje tisdag skriver jag ett vykort till mina föräldrar. Det blir om stort sett detsamma varje gång; vad vi har gjort, väder och vind, Sonen och allas hälsa. Så ock idag.
I vår familj har vi alltid skrivit mycket brev. Min Far har skrivit brev till mej så länge jag kan minnas, en glädje var det att få. Jag skriver
"var", för nu kan han inte skriva längre, ett par små slag har gett honom en sekundär Parkinson i just högra handen, så väldigt synd. Men ÄlsklingsFaster skriver ibland, liksom min Syster.
Det är lycka.
SMS, mail och telefon har tagit över. Och i viss mån bloggandet. Och FaceBook. Men på sistnämnda hittar ni inte mej, jag gillar att jag själv kan bestämma hur exponerad jag vill vara på internet, och FB är ju fullt namn mm, vad jag har förstått. Nej, bloggen är lagom anonym, också med tanke på dom jag nämner i den.

En som skrivit om detta på sin blogg är Tomas.
Diskussionen som följde är intressant, det är tydligt att det berör.

11 kommentarer:

  1. E-post och sms i all ära men jag tycker om handskrivna meddelanden! Därför skriver jag alltid vykort när jag är på semester men också jul- påsk- och gratulationskort! Ett brev betyder så mycket sade man ju en gång!

    SvaraRadera
  2. Z: Samma här! Och där är jag berikad med flera vänner som gör detsamma!

    SvaraRadera
  3. Visst är det på ett sätt mycket tragiskt att det numera inte kommer att gå så lätt att hitta en bunt brev och läsa om. Sms och mail är mer flyktigt och slarvigt skrivet. På samma sätt känns det trist att en del av det som skrivits på nätet kommer att finnas i everderliga tider.

    SvaraRadera
  4. Brev är ju fantastiskt. Att någon tagit sig tid att sätta sig, ta fram en penna och köpa frimärke. Min mamma är en fena på sånt där. Du och min mamma. :-)

    SvaraRadera
  5. Det är sällan man får brev numera. Jättesällan.
    Knappt någonsin. Max ett födelsedagskort.

    Mail är inte lika kul faktiskt.
    Fast just nu får jag inte ens det *suckar*

    Men då är ju jag tokdålig på att skriva brev själv så jag kan ju egentligen inte klaga *klagar ändå*

    Kram!

    SvaraRadera
  6. jag fick ett riktigt brev idag så trevligt , skulle just blogga om dte!
    Men varför skriver du just tisdag??

    SvaraRadera
  7. För det tar 2-3 dagar innan dom får det, och jag vill att dom ska få det till helgen :-)

    SvaraRadera
  8. Vilken mysig tradition! Det är ju så himla roligt att få ett "riktigt" brev eller ett vykort! Jag o min bästa vän skrev riktiga brev i 15 år innan mail, mess och chat tog över. Det händer att vi skriver brev men lite sällsynt är det. Synd!

    SvaraRadera
  9. Det er sjelden luksus med brev ja. Min søte lillebror sender postkort, når han er ute og reiser. Og jeg bruker å sende postkort, men brev var lenge siden. No ble jeg inspirert...Trur jeg ska skrive noen brev i helgen. Forresten, takk for følget i min hverdag: Trivelig med selskap;-)

    SvaraRadera
  10. Jag får vara fandens advokat. Min kära mor skriver brev och kort ibland. Tänk om hon hade haft internet med Skype och MSN, då kunde hon ha kommunicerat mycket mer direkt med barn (de två yngsta i alla fall)och barnbarn. Det är fantastiskt att kunna skicka iväg en kort hälsning på¨Skype, MSN eller sms, man behöver inte "spara" ihop till ett brev. Aldrig hade jag och min man blivit ett par utan internet och sms heller. Nej, modern teknologi slår den gamla med hästlängder. More bang for your buck, som vi säger i Texas.

    SvaraRadera

Ja, och...?