QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

25 juli 2009

Semester del 2; Skåne


Men SEMESTERN då? tänker ni. Ja, var faen blev det av den? Jag behöver semester efter semestern känns det som, tycker jag. Det känns som en evighet sen jag var i Skåne, men det beror väl på allt detta styr med Sonens förestående flytt.

Vi startade ju med friskt mod från Stockholm, bara för att hamna i tidernas kö på E4:an. En lastbil från nånstans långtväckistan hade trillat på tvären, och där satt vi då i två timmar, bomfast. Men efter det körde vi igenom tre magnifika åskväder, innan vi slutligen landade till i Skåne. Maken hade kört från Oslo, och det var ju trevligt att träffa honom igen. De påföljande dagarna for vi runt lite som pensionärstransport. Bilden är från Kåseberga, där vi käkade middag en dag. Kivik är också en fast post på programmet, där shoppas det sylter och marmelader, krämer (färdigtuggad, som Sonen säger) och cider i flera flak. Allt går på export till Norge, samt något som tar vägen upp till Stockholm.

Sista dagen bjöd ÄsklingsFastern på Kina-restaurang; också ett fast inslag. När vi var färdigätna frågade Maken försiktigt om han skulle tillkalla servitrisen, varpå ÄlsklingsFastern replikerade "vinka hit bönan!" Sonen fick Stora Skrattet; för Maken såg megaförvirrad ut. Vi andra skrattade också rått och hjärtligt över Makens uppsyn. Han är som bekant mycket ordentlig, och allt som sätter honom på pottkanten tycker vi är sketanes kul.

Dagen efter skjutsade vi ÄlsklingsFaster till tåget, och dagen efter därigen, körde Sonen till Oslo i Makens limousin (Passaten). Kvar var då bara pensionärsbussen (min Tiguan) att skumpa runt i.

Sista dagen tog vi mina föräldrar med på en biltur på Romeleåsen. Vi hamnade bl a på Kulturen i Östarp, där dom har en underbar gästgivaregård. Där smällde vi i oss en trerätters; Skagentoast, hjortfilé och nån rabarber/hallonglass, namnam!
Nästa gång jag är i Skåne, ska jag lasta in föräldrarna i bussen, och köra dit och äta äggakaga, en skånsk specialitet och rasande gott.

Del tre av semestern kommer, följ med!

7 kommentarer:

  1. Ja, jag är här och hänger med. Har en mormor i Kivik förresten. Där är fint!

    SvaraRadera
  2. Vakkert !!
    Tenk allerede til neste helg er vi kommet til august måned. Da er det liksom litt høst for meg....
    Klem
    M

    SvaraRadera
  3. jag känner precis samma sak, nu när min semster börjar närma sig slutet, jag behöver ha en semster till för att få ut mesta möjliga av den semstern jag redan har haft!

    SvaraRadera
  4. och jag är nyss hemkommen från skåne. och äggakaka har jag helt missat. och spättekakan jag skulle köpa var slut. nu är jag i småååland igen gött.
    ps kommenterar från sambons dator o hoppas på bättre tur:-)

    SvaraRadera
  5. En trevlig och god tur! Fast det är nästan pinsamt att erkänna. Som skåning har jag aldrig ätit äggakaka...

    SvaraRadera
  6. Hur kunde du överge Skåne för Oslo? Jo, jag fattar jobb och eller kärlek, vad annars?! Har du bott utomlands länge? KRAM och välkommen till min blogg.

    SvaraRadera
  7. E-M: Har bott i Oslo sen 1982 :-)

    SvaraRadera

Ja, och...?