QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

07 juni 2009

Tre blodigheter

Läste i MonasUnivers igår att hennes Make skulle idka hantverk i helgen. Då tänkte jag plåster, men det fnös hon av: "här tänker vi bandaaaaage, låååångt."

Det fick mej att tänka på andra episoder när skrivbordsmän ska vara karlakarlar; spänna muskler och syssla med värsta elektriska mannemaskinerna.

Fast ibland har dom otur, det hade min Systers Make.
Han skulle använda motorsågen till nånting ute, och plötsligt stod han i köket och blödde som en gris från en halvt påhängande finger, och vet ni vad han sa?

"Har du ett plåster?""Nä, men en handduk," sa min Syster.

Kedjan hade hoppat av, och snärtat till så illa på fingret. Så det var raka vägen in till akuten på lokalsjukhuset där dom sa: "men oj då!" och skickade honom vidare till handkirurgen på stooora sjukhuset minsann. Där pillade dom ihop senor och lite annat småtjafs, och så småningom blev det riktigt bra igen.

En annan blodig historia som utspann sej till frukost hos ett par vänner, är följande:
Ni vet en sån där grej man kan hyvla gurka med? Där hyvlade mannen i hushållet av fingerblomman och gick alldeles i däck. Farmor fick komma och köra till sjukhuset, för det klarade inte han, och Frun måtte vara hemma med barnen. När hon sen plockade av bordet efter frukosten, hittade hon den avhyvlade fingertoppen. Uuuurrrkk.

En tredje historia: (sen ska ni slippa) Maken skulle bända upp locket på en målarspann, och använde ett stämjärn; (vass sak som liknar en jätteskruvmejsel, men är vass som satan) han tog i för kung och fosterland; missade, och satte det elegant i vinkeln mellan tumme och pekfinger på motsatt hand. Det borde varit sytt, men jag drog ihop det och flytplåstrade det plus bandagerade det, och det blev riktigt bra. Men Sonen som sett det hela tok kaka:

"Varför gjorde han så?"
Tja, vad svarar man?

"Ibland är Pappa lite idiot, förstår du."

8 kommentarer:

  1. Olyckan är snabbt framme så är det bara! Jag minns en midsommardag när sonen sparkade på en boll men missade och sparkade på en staketstolpe i stället. Den utstickande bulten gick in mellan två av tårna... Akuten en midsommardag är ingen hit...

    SvaraRadera
  2. Jösses vilka grymheter.
    Min farfar klippte, med hjälp av en gräsklippare, bort topparna på tårna. "Sätt foten i en spann vann" sa han. Pytt, det blev full karita till sjukhuset.

    SvaraRadera
  3. på tal om blod så hittade jag min adhdson i köket en morgon när han var två lekande med en sax...inge bra tänkte jag och skulle ta saxen för honom, vips hade han klippt bort en bit av min tumme...blod o akuten och sex veckor minst sjukskrivning....
    men nu är jag hel igen men har fortfarande lite ångest av saxar...
    hälsn gladmymlan

    SvaraRadera
  4. *gapskrattar* Eh jag är glad att jag slapp se eländet efter dessa stories eftersom jag inte tål se blod men skrattade gott det gjorde jag nu.

    SvaraRadera
  5. Minns nu när min pappa skulle såga tegel. Sågade handleden. Fast han är en händig man.

    SvaraRadera
  6. Du gillar att gotta dig i blodigheter ser jag! Är du vampyr eller har du slutat menstruera och skriver av dig för att "tömma"? Hahaha!!! Kram på dig!

    SvaraRadera
  7. Hjälp, vilka skräckhistorier. Skulle inte vilja höra dina spökhistorier en mörk natt;)

    SvaraRadera

Ja, och...?