QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

25 juni 2009

Syerier

Nästan varje dag i det sista, har jag fixat och donat vid symaskinen. Det är sällan jag syr från "grunden" nu, stort sett ändrar och snitsar jag till det på köpta kläder.
I våras köpte jag t ex två fina tunikor på Indiska, bägge vita. Men eftersom jag alltid går i vitt på jobbet, har jag gärna mycket färg på fritiden, så tunikorna färgade jag, den ena grön och den andra röd.

Jag är en 46:a upptill och en 42:a nertill, så jag brukar sy insnitt på överdelarna, då får man lite mer "figur". På den ena har jag dessutom sytt på en massa balla knappar överst på ryggen, det blev faktiskt riktigt häftigt. Det är en norsk designer som gör knappar i porslin, och det är ett eldorado för en knappfreak som mej!

För ett tag sen köpte jag också en lång orange T-shirt med litt speciellt snitt, men jag tyckte jag fick stans bredaste rumpa i den; så det jag gjorde var att sprätta av bakstycket, färga detta svart, och sen sy ihop den igen. Den blev skitfräck och förhoppningsvis ser rumpen mindre ut.
Igår satte jag en blixtlås i en jacka istället för (hopplösa) hyskor. Den blev jag också jättenöjd med.

Så sånt här sysslar jag en del med. Vad sysslar du med?

5 kommentarer:

  1. När barnen var små sydde jag en hel del dock efter mönster bara! Numera tycker jag om att lösa korsord via nätet och så älskar jag att träna lydnad med Miss E. Herr Hund är hopplös...

    SvaraRadera
  2. Jag sysslar med allt utom att sy.
    Tummen mitt i handen när det gäller handarbete.
    Totalt.

    Tråkigt... för det verkar kul att göra om kläder så att de passar figur och smak bättre.

    SvaraRadera
  3. Åh vad duktig och fantasirik du är. Så där vill jag också vara!

    SvaraRadera
  4. Bild!!! Lägg ut! Nuu!!!
    Jag har också sån kroppshydda. Liksom lite större där uppe än nere. Lite... alltså.

    SvaraRadera
  5. Jag gillar ju att sy. Allt utom kläder och gardiner.

    Förr sydde jag endel kläder, nu INTE.

    Bara i lappteknik och roliga saker, kläder göre sig icke besvär.

    Duktig är du dock *imponerad*

    SvaraRadera

Ja, och...?