QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

18 juni 2009

Saga: för 100 år sen...

Det var en gång en skånsk tösabit som inte riktigt visste vad hon ville bli. Rådgivaren på skolan hjälpte till, och tösabiten började studera i Lund. "Alla får jobb när dom går ut, det är VÄLDIGT stor brist på rönkendamer," sa man. Tösabiten närmade sej slutet på utbildningen, och sökte jobb över HELA landet; från Norrland till Skåne, från Göteborg till Gotland, men nej. Inga jobb; plötsligen var arbetsmarknaden mättad, för man hade utbildat för många!

Tösabiten knallade till Arbetsförmedlingen; ville börja stämpla, men se: det gick inte! För tösabiten hade alltid studerat och bara jobbat på sommarloven. "Man måste ha jobbat 6 månader i sträck, annars får man inget arbetslöshetsstöd" sa Arbetsförmedlingen, och høtte med pekfingern. "Nähä," sa tösabiten, "vad gör man då?" "Då går man på socialen," sa Arbetsförmedlingen.

Ska jag gå på socialen med en flunkanes ny högskoleutbildning? Aldrig i livet, tänkte tösabiten. "Då åker jag till Norge och jobbar," sa hon. "Men du ska väl inte överge den svenska arbetsmarknaden?" sa Arbetsförmedlingen. "Vad har den att erbjuda mej?" sa tösabiten, och åkte.

Och på den vägen är det. Hur jag sen kom till att stanna här, är en annan historia.

7 kommentarer:

  1. kanske var tur det ;) du gjorde nog det rätta valet där o da

    SvaraRadera
  2. Ibland har det lätt för att bli bra :-) Passar på att önska dig en fin midsommar!

    (Vi får kanske ta del av det som är "en annan historia")

    SvaraRadera
  3. Som för mig då. När jag började gå arbetsterapeut var det brist, när jag var färdig så var det fullt.
    Jag flyttade till Sollefteå och blev kvar där i tre år.

    Nu är jag ju sjukpensionär, men det är en annan historia ;)

    SvaraRadera
  4. Tack för upplysningen :)

    Ha nu en trevlig (och förhoppningsvis solig) midsommar!

    Kram!

    SvaraRadera
  5. MEEEEHHH!!!! Va det redan mättat då? Inte undra på att det är svårt med jobb... Min sambo är oxå arbetslös... Han får inte heller stämpla för att han har jobbat för lite...

    SvaraRadera
  6. Mycker smart av dig! fast synd om oss förstås!

    SvaraRadera
  7. Modigt!
    Norge är ett trevligt land... önskar att jag också hade vågat på den tiden jag hade planer på att "emigrera".

    Ha en trevlig midsommar där i väst :)

    SvaraRadera

Ja, och...?