QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

08 juni 2009

Kval4

"Kära frågespalten!

Jag har inte alltid (egentligen sällan) kontroll på vad som kommer ut av munnen språkmässigt; känner mej lite förvirrad.
Jag kan t ex stå i affären och tänka:
-nu ska jag be om hjälp att hitta den där grejen; och eftersom jag bor i Norge måste jeg be om:
-hjelp til å finne den tingen.

Det resulterar då i en urtaskig språkblandning, och jag hör till min fasa att detta kommer ut:
-kan du fitta denne tingen till mej?

Detta är outsägligt pinsamt (har gråtit mycket), och jag skäms som en hund. Beror detta på min halvsidesdemens?

Oändligt tacksam för svar!
(håller käften sålänge)

Hälsningar från en som är olycklig."

8 kommentarer:

  1. Haha! Det är ju otur att de även i Norge använder sig av fitta-ordet!
    Och jag är så hemsk... jag har lite skadeglädje!! *sur och avundsjuk*
    ;-O

    SvaraRadera
  2. INTE roligt, inte roligt alls. En gäng gamla tanter kastade sej i handväskan efter luktsaltet, och en stackars yngling rodnade svårt. Fast en av tanterna var ganska tuff, hon sa: "Språkproblemer?"

    SvaraRadera
  3. att fitta nånting borde vara bättre än att hitta nånting tycker du inte hahaha
    jag hatar ordet fitta iden mening som att det betyder könsorgan. men nu har ju du gett det en ny betydelse: att finna något på skåne-norsk. fitta nåt. låter helt ok tycker jag!kramen
    gladmymlan

    SvaraRadera
  4. *Asgarv* Trodde det hette Fisse på Norska?
    SV: Som en berg och dalbana? Is it The Oslosyndrome???

    SvaraRadera
  5. Det bevisar väl bara att tala är silver men tiga är guld! Fast samtidigt så är det ju härligt att kunna bjuda på ett gott skratt :-)

    SvaraRadera
  6. Fisse är danska. Jag letade efter ett klipp där en kille på radio gör samma tabbe, hur han än försöker så blir det fel. Hittade det här i stället: http://tianmi.info/blogge/posts/07/11/16/Gor-din-egen-fitta/
    ;-)

    SvaraRadera
  7. Här var den ja:
    http://www.youtube.com/watch?v=2dxVIzkq9co

    SvaraRadera
  8. ...og jeg skrev i min førsteårseksameen, følgende fantastiske ordrekke:

    Hvorfor vi sykepleiestudenter valgte å ta seden dit vi kom....

    (om kultur, og lignende i sykehjemspraksis)

    SvaraRadera

Ja, och...?