QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

10 maj 2009

Väl hemma

...från jentetur, och herrarna har överlevt. (otroligt) Vi åkte från Oslo vid åtta, sladdade inom och plockade upp H, och satte kurs mot lilla stadens centrum. Bl a ramlade jag över en tygaffär där jag (förståss) köpte knappar. Jag tror jag har nån slags inbyggd radar på tyg- och skoaffärer, en egenskap jag är synnerligen tacksam över att ha. Sen var det dags för lunch. Namnam-mat på Brygga, rena gastronomiorgasmen. Och tantbabbel. Mera shopping och så kaffe. Ännu mera kärringtjafs. Så hem. Rena rama vansinnespratandet. Rekord i långa meningar och vilda lappkast ämnesmässigt! Krävande att hänga med, för man vill ju inte missa nåt.
H bjöd på hemmalagad lasagne och sin vanvettigt goda sallad. Jag åt tills jag kved, det gjorde väl egentligen alla. Hennes stackars man var nog inte klar för en sån tjejinvadering av hemmet, han smög lite försiktigt i utkanterna, en smula lost och förvirrad. Hunden däremot tyckte det var toppen och bli gullad av den nytillkomna tjejmaffian och höll sej förtjust i närheten.
Kaffe och kaka vid 23-tiden, vad vi kan! Däckade nån gång runt 0130. Vaknade genomförvirrad av väckarklockan kl 06, och hur jag än tryckte och bar mej, så forsatte fanskapet. Jag fattade noll. Ända tills väninnan fick tag i sin och stängde av! "Vi kan sova lite till," sa hon och somnade il stubino. Det tog mej en timme att somna igen, och då var jag ju sist upp vid frukosten förståss.

Så nu är alla uptodate med alla, och vi har planlagt ny jentetur abroad hösten 2010. Några av oss åker till Berlin i höst, tyvärr inte alla.

Väl hemma har vi fått inbjudan till 50-årsfest hos Makens barndomsvän. Det kan bli trevligt. Jag har inte träffat dom sen 40-årsfesten, så vart tionde år är ju inte för ofta. Nu börjar raiden av jämna dagar dundra lös.

PS: På tal om packningen till ovanstående lilla helgtur, vill jag bara meddela att jag frös eftersom jag packade minimalistiskt. Faen faen faen. Och jag glömde tandtråden, men hade iallafall rätt färg på tandborsten.

5 kommentarer:

  1. Mmmm, du kan ju höra av dig om du har ont i magen av all mat. Jag har ett speciellt te som kanske kan hjälpa dig på traven. Hmfp.

    SvaraRadera
  2. eeooow fakk! fnissanfall; hysteriskt!

    SvaraRadera
  3. Oj, jag som trodde att 'jentetur' i ditt nya hemland betydde ryggsäck, sova i minmal hytte, långa fotvandringar, pinnbröd över eld, vatten ur bäcken, kissa i buskarna. Där ser man. Detta hade t o m jag klarat.

    SvaraRadera
  4. Jag läste först fel och trodde det handlade om en "jantetur"...du skall inte tro att du är något, typ...

    SvaraRadera
  5. TL: Oh nej, det kan vara väldigt lyxigt också!

    NA: Det tror jag aldrig ändå!

    SvaraRadera

Ja, och...?