QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

17 maj 2009

Norges bursdag

Så. Då var ytterligare en syttende mai färdigfirad. Idag har många små barn fått äta så mycket pølser, glass, kakor och läsk dom bara har orkat, och säkert har många av dom haft retur på detsamma också. Att få sockerstinna övertrötta små till sängs är en utmaning, och den har väl många av oss varit igenom.

När Sonen var liten gick vi i tåg. Alla barn gör det med sin klass på sin skola. Jag har en Sverigedräkt, och den väcker uppmärksamhet med sina klara färger i rött, gult och blått. Många frågade då vad slags bunad jag hade: "Sverigedräkten" sa jag.
Var kommer den ifrån? frågade dom vidare. "Sverige" sa jag.
Då såg dom lite konstiga ut i fejset, men vad ska man annars svara? Roligt är det iallafall att kunna använda sin folkdräkt åtminstone en gång i året om man vill.

Vädret är ett hett tema en dryg vecka innan syttende mai. Det spekuleras och tros, och meterologernas ord vägs på guldvåg. I år stod vädret alla bunadsklädda norrmän bi, iallafall här på østlandet. Regn är inte kul, (vått ylle-äsch) och för mycket värme är svettigt.

I år gjorde vi faktiskt ingenting, var bara hemma. Sonen läser till examen imorgon och Maken och jag har pysslat vid varsin maskin; han vid datorn och jag vid symaskinen.
Men en riktigt smarrig middag har vi ätit; kyckling med dijonsenapssås och svensk (åff kårrs!) kokt chokladpudding. Norrmännen har vaniljsås till men jag måste ha lite vispad grädde till. Sonen som är en blandning tar givetvis bägge delar, vad annars?

Äter DU chokladpudding? Vad har du till? Vill gärna veta!

12 kommentarer:

  1. Faktum är att just chokladpudding är en av mina favoritefterrätter! Självklart ska den avnjutas med en liten klick hederlig vispgrädde!

    SvaraRadera
  2. Du verkar ha haft helskoj! Du är ju helcooool som vågar sätta på dig sverigedräkten en rigtig norsk dag. Om inte annat så är de gött och provocera.

    ....jo, chokladpuddingen var det. Jag äter det sällan men när jag gör det vill jag ha kall mjölk till. Guben min han äter inte äns denna faktiskt goda efterätt, det är väl kanske därför jag nästan aldrig gör det.Vad sugen jag blev. Tonåringen gillar det så vi får väl se i kväll närhan kommer från träningen. Ojsan vad det här blev långt!

    SvaraRadera
  3. Jag avstår helst chokladpuddingen till förmån för den lite mer exklusiva chokladmoussen. Men är jag tvungen så är det helt klart vispgrädde som gäller.

    SvaraRadera
  4. I dont like chokladpudding även om jag älskar choklad. Men om jag nu måste äta av artighetsskäl någonstans föredrar jag lite vispad grädde till, men ytterst lite av alltihop.

    SvaraRadera
  5. Men?? Vaniljsås?? *ryser* Fast goda vänner med barn i skola i England sa att där åt dom custard till ALLT! (vaniljsås på burk)

    SvaraRadera
  6. Jag har gärna glass till chokladpuddingen, riktig vaniljgräddglass alltså. Ska det vara, så ska det vara;) Ha det fint!

    SvaraRadera
  7. Tja, från barnsben var jag van med grädde och maränger. Nu vill jag ha en gräddklick och några bär till, t.ex hallon gör susen tycker jag..

    SvaraRadera
  8. Så klart med grädde till men tyvärr får jag huvudvärk av just chokladpudding så det blir inte så ofta av denna delikata efterrätt men du skrev kokt chokladpudding?

    SvaraRadera
  9. Grädde, vispad och gärna passionsfrukt eller annan syrlig frukt till. Blir för sött annars ;O)

    SvaraRadera
  10. LM: jag gillar mousse också! Har ett skitbra recept på det.
    Madam Ankan: menade bara att den inte var sån där utrörd på 5 minuter. men huevärk?
    CH: har du mjölk på eller till?
    Tackar resten för många nya smaksupplevelser to come!

    SvaraRadera
  11. Aha, då e jag med *L* Ja jag tror att det är chokladen som gör huvudvärken men tvingar i mej lite för de är ju sååå gott jue *mumma*

    SvaraRadera
  12. Har aldrig hört om vaniljkräm till chokladpudding. Grädde eller au naturell tycker jag. :)

    SvaraRadera

Ja, och...?