QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

12 maj 2009

Inför

...gångna helgens jentetur skulle jag tanka. Det gick inte. "Kontakta personalen" stod det. Det gjorde jag. "Prova en annan pump," sa personalen. Det gjorde jag. "Kortet avvisat," stod det. Hm..aha, tänkte jag, vi har passerat kreditgränsen och måste betala omedelbums, det brukar hjälpa.

Det är nämligen så att Maken och jag (och nu även Sonen) har avtal med Statoil, och det är Maken som är huvudansvarig. Men vi är så duktiga på att köpa bensin att vi fått GuldMasterCard minsann. Som man då kan handla allt möjligt annat med utom bara bensin.

Jag ringde Maken och bad honom betala räkningen pronto.
"Vad faen har du handlat nu?" sa Maken anklagande.
"Jamen jag har inte handlat nåt speciellt, bara semesterresan på 4000 kr," sa jag. (den var vi enig om eftersom den är en gemensam utgift)
"Men NÅT måste du ha handlat," gnatar han vidare om.
"Näe," bedyrar jag. Så blir det tyst en stund. Så säjer Maken:
"Men ojsan! Jag kanske handlade min nya dator på detta kortet." (INTE gemensam utgift) "Men det gjorde jag nog, ja."
"Varför handlar du inte med ditt privata AmEx där?" frågar jag.
"Dom tar inte det," sa Maken.

Jaha. Och beloppet? Femsiffrigt.
"DU BETALAR NU!" röt jag.
"Men du kan ju bara tanka på ditt privata MasterCard," sa han.
"Det går inte, för jag har dubbla femsiffriga beloppet i räkning där," sa jag. (jentetur Berlin i höst)

Alltså: JAG ska väl inte betala gemensam utgift (bensin) på mitt MC, för att han har använt upp krediten på det gemensamma? Det tycker inte jag.
Såna rundor har vi vårt hem. Och på trots av vad alla tror, så är det aldrig tal om skilsmässa i dessa sammanhang. Så nu gottar jag mej åt att han var tvungen att berätta kostnaden på nya datorn fast han nog helst hade velat låta bli. Och nu kan jag bara köpa ännu mera skor utan att han kan säja nåt. "DATOR" ska jag bara säja då, och glo menande.

Nu ska jag pinka i tanken och köra i tron till simmeriet.

4 kommentarer:

  1. hemma är vi med lika duktiga på att handla på kort i tid o otid. sambon gick i taket över bensinräkningen " det är ju att du åker så mkt i jobbet"
    skit ner dej sa jag, för det var leksands-resan vi tog i mars på den räkningen...
    och...som genom ett trollslag, var bensinräkningen inte nåt särskilt samtalsämne längre!!!!
    höhöhö nu har jag bensinräkningen te östersund i sommar (spökjakten) att ta igen. gött.

    SvaraRadera
  2. Å jösses, så det kan gå. Lite som när ja mummlar dator till min, vilket betyder att min e paj = LAGA annars tar ja din å då blir det fart på gubben.

    SvaraRadera
  3. Det är nog tur att vi har olika kort för bensin och andra inköp... Men nya skor är aldrig fel!

    SvaraRadera
  4. norrmän och statoil.....ungefär som danskar och Hof...

    SvaraRadera

Ja, och...?