QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

27 maj 2009

Bröllopsdagar

Vi har snart bröllopsdag igen. Och vi är urdåliga på att fira dom. Jämfört med grannen är vi rena rama katastrofen. Dom går alltid ut och äter, och gärna nåt annat i tillägg. Vi börjar en månad innan och pratar lite löst om t ex bio, och lite slött sådär: öööhhh....ska vi käka nåt eller?

Eftersom vi är gamla i gamet och har varit gifta i över 20 år (jag borde fått medalj för det!) har vi ju haft några lite runda dagar också. Vid 5-årsjubileet var vi faktiskt iväg på hotell (jag fixade), vid 10 år satt vi i hytten på danskebåten och läste varsin pocketbok. Vid 15 år kommer jag inte ens ihåg, och vid 20 år var vi på tur med vänner.

Grannen som ligger ett år efter oss försökte få med sin man till Dubai eller "bara en liten kryssning i medelhavet, inget stort asså". Vi glodde som fågelholkar: kan man göra sånt?! När hon frågade oss for den lede i mej och jag sa att vi skulle en liten tur till Drammen (liten förort till Oslo, typ Södertälje eller nåt sånt) och gå på McDonalds. Hon såg ut som om hon hade svalt en fågelskit.

I fjor hade jag verkligen tagit tag i saken och reserverat biobiljetter, och så skulle vi äta indiskt först. Så kommer Maken hem och säjer: öööhhh....ska vi verkligen sitta inne på bio i detta fina vädret....? Ska vi inte bara ta ett glas vitvin på terrassen? Jo....det kan vi väl, sa jag.
Fast då hade vi ju ingen planlagd middag, så här kommer då det som tok kaka: Maken frågar; "ska du ha två stekta ägg?(!)" Tja, vad svarar man? Ja tack, sa jag.
Sen lovade han dyrt och heligt att fixa en middag ute snartsnart. Den har jag fortfarande inte sett röken av. Och nu närmar vi oss en ny bröllopsdag, så nu tycker jag att jag är värd minst det dubbla faktiskt, på nåt vis. Ikke sant?

(Och nej Älskling, det betyder INTE att jag vill ha 4 stekta ägg i år!)

13 kommentarer:

  1. hahah underbart, det är äkta kärlek det, man behöver inte gåslever och champagne!

    SvaraRadera
  2. Vi er heller ikke så gode på feiringer..Vi har jo bryllupsdag på nyttårsaften så det blir litt feiring uansett :-P
    Klem
    M

    SvaraRadera
  3. Haha.. lite kul är det och ni verkar inte vara så bedrövade över det någon av er. Sambo och jag är likadana. Fast vi är ju inte gifta. Men med det där med när vi träffades och så. Ingen av oss minns ens när det var liksom. Illa...

    SvaraRadera
  4. Oj, 20 år. Det ska du ha medalj för.
    Ja å gubben firade 9 år med att säga : Oj va tiden går fort å lite kul i sängen men sen va de inge mer me de, så ja, vi e oxå dåliga med att fira...

    SvaraRadera
  5. Kärlek när den är som bäst!
    Hoppas dock innerligt att du inte får fyra stekta ägg den här gången... Be om hårdkokta, så är det något som är hårt den dagen... ;-o

    SvaraRadera
  6. Stekta ägg hade jag väl inte tänkt mig till middag på bröllopsdagen OM vi hade pratat om att göra något, men MacDonalds i Södertälje hade varit OK om vi inte kommit på något bättre. ;)

    SvaraRadera
  7. Vi är också dåliga på att fira! Ambitionen är god men det rinner liksom ut i sanden och blir inte så mycket mer... Får se hur det blir i år?

    Hoppas ni hittar på något festligt! Kanske äggröra som omväxling om det blir på hemmaplan ;-)

    SvaraRadera
  8. Haha.
    Men är dom verkligen
    så jäkla
    oroman
    tiska alla

    SvaraRadera
  9. Trist det här.... men...jag känner igen mig

    SvaraRadera
  10. Vi har bara varit gifta i två och ett halvt, men vi glömde tvåårsdagen. Bägge två. Hm, inte nykära längre alltså ;)
    Vi har ju varit tillsammans lite längre, nio år och jag försöker ge pikar när det börjar närma sig, men det brukar bli som hos er..
    Tycker det är bra ändå.
    Så länge man älskar varandra så..

    SvaraRadera
  11. En bröllopsdagsmorgon tittade jag på maken coh sa 'vi har b-dag i dag' - då tittade han tillbaka, tänkte en stund och sa 'ja, grattis då'.
    Jätteromantik, stekt ägg låter riktigt gulligt.

    SvaraRadera
  12. Ha,haha, du är härlig! Vi har firat varenda bröllopsdag med barnen eftersom vi bor långt från släkten. Men det går bra det också;)

    SvaraRadera
  13. Maken är faktiskt jätteduktig på att köpa blomster! (har nog komihågpling på mobilen!) Det är själva firandet som knäar en smula...

    SvaraRadera

Ja, och...?