QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

18 maj 2009

Alkohol

Jag är så himla dålig på att dricka alkohol. Jag tycker om det, men det blir så sällan liksom. Näe, jag är duktigare på choklad. Och det kan man köra bil på utan problem.

Men på nyårsafton i fjor lovade jag mej själv att jag skulle försöka dricka lite mer. Sicket jäbla korkat nyårslöfte va? Jag är nog ganska ensam om det också. Dessutom är jag allvarligt på väg att bryta det, det gick egentligen ganska fort.

Vi har ett barskåp som är så fullt att vi knappt får igen dörrarna. Och den som kommer på besök här med en flaska vin får inte komma in. Vi är skitdåliga på alkoholintag. Maken får ofta skallebank och jag, ja, jag somnar. Detta är ju så att säga ett dåligt utgångsläge för vidare umgänge en lördagkväll.

Apropå alkohol och umgänge: Maken hade väldigt god erfarenhet av att bjuda förra sambon på lite vin. Hon blev glad och lite galen och med på lite av varje (tenke koffert). Denna succé tänkte han upprepa med mej i början av vår bekantskap. "Bortkastade pengar," sa han när jag vaknade till och kunde fokusera igen. Det var gräsligt dåligt gensvar om man säjer.

Men whiskey tycker jag är jättegott! Väldigt gärna Tullamore Dew, som är favoriten. Rund och fin i smaken, OCH jag håller mej vaken!

På torsdag åker vi med Skagengänget (goda vänner) till Göteborg på en långhelg. Därför har jag nu börjat hårdträna mej på alkoholintag. Jag har ju några dagar till på mej.

Skål tamejfaen!

14 kommentarer:

  1. Äntligen nån som gillar whisky!

    SvaraRadera
  2. Men lille vän, inte fan kan du dricka rävgift! Fast ja e nog värre på den biten, dricker ca 1-3 gånger om ÅRET!!!!

    SvaraRadera
  3. Övning ger färdighet :-)Själv föredrar jag vin framför starksprit! Ha det så bra i Göteborg!

    SvaraRadera
  4. Tullamore Dew är bara så god,fast vin är oxå gott.

    SvaraRadera
  5. Men gud, kan man leva utan vin...? Jag trodde det var snudd på en omöjlighet. ;-)

    SvaraRadera
  6. Jag har också lovat Maken dricka lite mer ;) Håller med dig om att det är jäkligt korkat löfte. Som jag dessutom inte har hållit.

    Jag blir trött av ett glas vin, blir definitivt inte sugen på några aktiviteter som kräver att jag är vaken..

    Whisky gillar jag inte, fast Maken gör det, och så gillar han Xante´men inte jag.

    Så jag fortsätter nyktra vägen. Det är ju turligt nog så att jag är en jättekul typ även nykter, så jag kan umgås med onyktra personer. Även om dom är korkade så in i bomben, JAG är däremot jättecool och smart onykter ;)

    SvaraRadera
  7. Du får se det från den ljusa sidan, det blir billigt att fyllna till, vilket betyder mer pengar att handla för! Sv. Jag har nog minst 500 par skor, jag ska fota lite nästa vecka så det kommer skobilder allteftersom! Jag är ju en skogalning!

    SvaraRadera
  8. Hahaha, du är för härlig! Tack för ett roligt och uppriktigt inlägg;)

    SvaraRadera
  9. Mmmm...whisky som är så gott.
    Som jag brukar säga mot slutet: nej, nu kan jag nog inte tulla mer på min Tullamore...

    SvaraRadera
  10. Øvelse gjør mester som det heter :-) Jeg har selv "gitt meg" et forsett...å lære å drikke vin..høres like rart ut. Jeg begynte i påsken, ble vel 1/4 glass. Nå "klarer" jeg 1/2 til lørdagskveld. Det går fremover. Jeg tror jeg begynner å like det også :-P

    SvaraRadera
  11. Maken hade faktiskt det samma nyårslöftet för några år sedan, som han dessutom har hållit. Vidare har han en kuslig flax på vinlotteriet, så det kostar inget heller :-)
    Själv är jag lite för duktig på att dricka, men inte så duktig på att sluta i tid. Värst var det när jag fick stränga order om att underhålla några kunder. Pliktuppfyllande som man är tyllade jag i mig G&T's för kung och fosterland. Inte så kul att gå till jobbet nästa dag, tror inte att jag nyktrade till förrän utpå eftermiddagen. Vad gör man inte för arbetsplatsen!

    SvaraRadera
  12. Oj så många som tycker! Näe, vin kan jag inte dricka "bara," måste ha mat till. Maken gillar konjak; det gör inte jag, men bägge dricker vi Xanté.
    Annars funkar jag bäst nykter, är skojigare och gladare så. (trööött o seeeg av alkohol)
    Gläder mej till Annas skovisning! Det ger mej gott samvete. (vad säger din man?)

    SvaraRadera
  13. Faustina: därför tar jag aldrig vinlotter! Fint att du offrar dej för jobbet :-)

    SvaraRadera
  14. Jag tror att whiskey i varm choklad kanske skulle vara något som faller osloskånskan på läppen. Smaskigt!

    SvaraRadera

Ja, och...?